O nás

KVBU PROPOJUJE VŠECHNY AKTÉRY PODÍLEJÍCÍ SE NA PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVĚ BUDOUCÍCH UČITELŮ

Jsou mezi námi

  • vysokoškolští vzdělavatelé – oboroví didaktici, vyučující pedagogických, psychologických nebo odborných předmětů na fakultách připravujících učitele;
  • provázející učitelé, kteří vedou studenty učitelství na praxích na ZŠ nebo SŠ;
  • ředitelé  nebo , které se podílejí na přípravě budoucích učitelů;
  • lektoři organizací spolupracujících s fakultami připravujícími budoucí učitele.

Klíčové pilíře a hodnoty KVBU

Co děláme

  • Rozvíjíme spolupráci mezi všemi aktéry profesní přípravy učitelů – vysokoškolskými vzdělavateli a provázejícími učiteli z praxe.
  • Ve veřejném prostoru prezentujeme postoje, potřeby, zájmy a priority vzdělavatelů budoucích učitelů.
  • Podporujeme profesní rozvoj a well-being vzdělavatelů učitelů, a tím ovlivňujeme kvalitu výuky v učitelských studijních programech a připravenost absolventů učitelských studijních programů na profesi.
  • Usilujeme o komplexní přístup k profesní přípravě učitelů, o zvýšení kvality vzdělávání učitelů, a tím i o profesionalizaci učitelského povolání.
  • Přinášíme expertizu potřebnou pro systémovou změnu profesní přípravy učitelů.

Naše priority

Dlouhodobé cíle

  • Komunita vzdělavatelů budoucích učitelů (KVBU) je stabilní nad-organizační platformou sdružující všechny typy vzdělavatelů budoucích učitelů (vysokoškolští vzdělavatelé, provázející učitel) napříč institucemi i regiony ČR.
  • Spoluprací všech typů vzdělavatelů podílejících se na přípravě učitelů přispívá KVBU k efektivnímu a smysluplnému propojování teorie a praxe v přípravě budoucích učitelů, a tím k jejímu zkvalitňování.
  • KVBU je uznávanou platformou expertů v oblasti pregraduální přípravy učitelů a konzultovaným partnerem pro MŠMT a další aktéry.

Střednědobé cíle 2022–⁠2023

  • Procesně a technicky konsolidovat nově vzniklou KVBU vybudováním dlouhodobě udržitelné struktury, tj. nastavením technické a koordinační struktury (tzv. koordinačně-procesní a technicko-komunikační pilíř níže)
  • Ukotvit vytváření příležitostí sdílení pedagogické teorie a praxe pokračováním různých forem setkávání všech typů vzdělavatelů budoucích učitelů – členů KVBU (tzv. obsahový pilíř)

Realizační tým

Náplň činnosti: plánování, příprava a realizace akcí komunity

Gabriela Klečková

Působí na Katedře anglického jazyka Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni, kde vyučuje didaktiku anglického jazyka.

Plzeň

Petra Vallin

Věnuje se zavádění inovací v programu učitelství pro  1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě UK, vyučuje kurzy pro zahraniční studenty a působí jako učitelka na ZŠ Květnového vítězství se zaměřením na integrovanou výuku cizího jazyka.

Praha

Blanka Vaculík Pravdová

Učila žáky na 2. a 3. stupni škol, spolupracovala s FF OU jako provázející učitelka, Od roku 2012 působí jako vysokoškolská vzdělavatelka budoucích učitelů, nejdříve na PdF MU, nyní v organizaci Učitel naživo. Výzkumně se věnuje tématu profesního sebepojetí učitele.

Ostrava

Hana Krupanská

Má dlouholeté zkušenosti v projektovém managementu v nevládním, mezivládním i státním sektoru. V Učiteli naživo má na starosti vedení týmu Budování KVBU, projektovou garanci a komunikaci s donory KVBU. Věnuje se i koučování vedení škol.

Praha

Alžběta Černá

V týmu Budování KVBU Učitele naživo má na starosti administrativu spojenou s fungováním komunity, zejména pak komunikaci s jejími členy. 

Praha

Jitka Michnová

Dvacet let učila na ZŠ. Deset let vedla studenty učitelství na praxích jako provázející učitel. Nyní vzdělává budoucí učitele v Učiteli naživo.

Praha

Alena Kohoutová

Jako metodik a lektor neziskové organizace ADRA o.p.s.  externě spolupracuje s několika pedagogickými fakultami, kde se na workshopech snaží studentům představovat ekologickou a globálně rozvojovou výchovu jako součást českého kurikula – její témata, konkrétní přístupy a metody i dobrou praxi z českých škol. 

Brno, Praha, Hradec Králové

Martina Trombiková

Působí na Ústavu germanistiky, nordistiky a nederlandistiky, kde má na starosti vedení pedagogických praxí a jejich reflexí a zabývá se i literární didaktikou v rámci předmětu Didaktická dílna –⁠ literatura. 

Brno

Marek Boček

V minulosti učil na ZŠ i SŠ, organizoval zážitkové a adaptační kurzy. V současnosti pracuje jako metodik pro Paměť národa a na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity se věnuje přípravě budoucích učitelů.

Brno

Jaroslav Pěnička

Působí na Centru pro podporu e-learningu univerzity Karlovy jako metodik výuky věnuje se problematice LMS a designu koncepčního technického řešení výuky. Působil na PedF UK, kde se v rámci disertační práce věnujel diskurzu učitelů k profesnímu rozvoji a kariérnímu růstu.

Praha

Jiřina Karasová

Studuje doktorské studium na PedF MU na katedře Pedagogiky. Výzkumně se věnuje komunikaci učitele v rámci řízení třídy a sociálnímu a emočnímu učení.

Brno a Plzeň

Martin Tomášek

Oborový didaktik českého jazyka a literatury na FF Ostravské univerzity s devítiletou praxí gymnaziálního učitele. Zapojuje se do inovací vysokoškolské výuky, pracuje v týmu připravujícím profil absolventa učitelského studia a podílí se na přípravě tzv. klinické školy OU.

Ostrava

Ingrid Procházková

Pracuje v Centru rozvoje pedagogických kompetencí Masarykovy univerzity a také na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, kde má na starosti výuku v rámci vyučovacích předmětů společného pedagogicko-psychologického základu.

Brno / Šakvice

Miroslav Slowik

Oborový didaktik španělského jazyka a garant Didaktické dílny FP Technické univerzity v Liberci. Inovátor výuky, zabývá se inkubací integrovaných předmětů a pracuje se sborovnami jako nedělitelnými funkčními celky. Učil na 2. i 3. stupni soukromých i státních škol.

Liberec

Jana Kalová

Působí na Katedře matematiky Přírodovědecké fakulty JU, na PřF JU vede Centrum pro přírodovědné vzdělávání, věnuje se oborové i didaktické přípravě budoucích SŠ učitelů. Má mnohaleté zkušenosti s výukou na gymnáziu. Působí také v Centru pro talentovanou mládež, kde vede studenty a tým instruktorů připravujících studenty z ČR i ze zahraničí na mezinárodní Advanced placement zkoušky. Propaguje důležitost kvalitního odborného vzdělávání budoucích SŠ učitelů STEM předmětů a zabývá se jejich integrovanou výukou. Výzkumně se zaměřuje na termodynamiku.

České Budějovice

Jana Nálepová

Působí na Ústavu cizích jazyků na Filozoficko-přírodovědecké fakultě pedagogické Slezské univerzity v Opavě, kde vyučuje didaktiku německého jazyka a má na starosti praxe studentu. V minulosti vyučovala na různých typech škol, naposledy pedagogiku, německý jazyk a tělesnou výchovu na střední pedagogické škole. 

Opava

Ondřej Hausenblas

Bohemista z FF UK, dlouholetý didaktik literární výchovy na PEdF UK, s mnohaletou zkušeností z vydavatelství krásné literatury i z práce se sdělovacími médii. Speciální zájem: výuka gramatiky jako součást přirozené řeči.

Praha