12. celokomunitní online setkání

BUDOUCNOST SZZ V PŘÍPRAVĚ UČITELŮ: VÝZVY, ZKUŠENOSTI A NOVÉ PŘÍSTUPY

Státní závěrečné zkoušky (SZZ) v přípravě budoucích učitelů by měly v souvislosti s Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (KRAAU) procházet významnou transformací

Na dubnovém celokomunitním online setkání, jsme společně diskutovali o tom, co měníme již nyní a na co bude potřeba myslet při reakreditacích.

Hlavní témata setkání

Sdílení zkušeností napříč fakultami
  • Zástupci čtyř fakult připravujících učitele představili, jakým způsobem ověřují profesní kompetence absolventů u státních závěrečných zkoušek. Tato prezentace poskytla cenný vhled do různých přístupů a otevřela prostor pro vzájemnou inspiraci.
Aktuální vývoj reformy
  • Zástupci MŠMT nás seznámili s nejnovějším vývojem v rámci Reformy pregraduální přípravy učitelů. Dozvěděli jsme se o současném stavu, probíhajících změnách i plánech do budoucna.
Otevřená diskuse
  • Důležitou součástí setkání byla společná diskuse o možnostech implementace Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství (KRAAU) do SZZ. Zaměřili jsme se především na změny, které lze realizovat i před reakreditací.
Přístup k hledání řešení

Naším cílem nebylo prezentovat ´správný´ model státních závěrečných zkoušek. Místo toho jsme vytvořili prostor pro:

  • Otevřenou výměnu zkušeností
  • Vzájemnou inspiraci mezi fakultami
  • Společné hledání různých cest k inovacím SZZ
  • Diskusi o překážkách na cestě a jak je odstranit
Děkujeme všem řečníkům, kteří s námi sdíleli své cenné vhledy do pregraduální přípravy učitelů:

🟦 Blanka Pravdová (MŠMT)
Představila implementaci kompetenčního rámce do přípravy učitelů a jejich 6 dimenzí a zmínila vznik oborových kompetenčních rámců, roli fakultních koordinátorů, pokusné ověřování provázejících učitelů a plánované financování jejich činnosti od r. 2026.
🟦 Petra Valin (PedF UK)
Ukázala strukturu SZZ na katedře primární pedagogiky – propojení s kompetenčním rámcem, důraz na portfolio a novou část zkoušky zaměřenou na profesní cestu studenta. Diskutovala se také forma hodnocení a role dialogu.
🟦 Petr Bauman (PřF JU)
Představil koncepci integrované SZZ pro učitelství „science“ – jedna komplexní zkouška včetně obhajoby DP. Portfolio je strukturováno do tří částí (pedagogická, didaktická, sebereflektivní) a doplněno hodnoticí škálou.
🟦 Veronika Bačová (FPaPP TUL)
Zaměřila se na propojení SZZ s praxí – studenti připravují vyučovací jednotku a realizují mikrovýstup. Hodnocení probíhá podle jasně daných kritérií.
🟦 Světlana Hanušová & Jarmila Bradová (PedF MU)
Přiblížily integrované SZZ spojující didaktiku AJ, pedagogiku a psychologii s důrazem na aplikaci teorie. Klíčové jsou portfoliové úkoly, okruhy zkoušky a jednoduchá hodnoticí škála.
🟦 Vlaďka Spilková (FF UPCE)
Ukázala dlouholetou tradici portfolií v učitelství anglického jazyka. Zdůraznila učitelskou způsobilost a reflexi praktických zkušeností, včetně důležité role provázejících učitelů.


 V diskuzi se zapojili i další kolegové, zazněly důležité podněty k:
• dvoumodulárnímu pojetí SZZ
• roli a hodnocení provázejících učitelů
• potřebě jasných hodnoticích kritérií
• délce a formátu zkoušek


Otázky k další diskuzi:
1️⃣ Jak ideálně propojit roli provázejícího učitele s hodnocením u SZZ, aby to bylo efektivní, spravedlivé a proveditelné napříč školami?
2️⃣ Jaké překážky brání kvalitní zpětné vazbě od provázejících učitelů – a jak je překonat?

Děkujeme všem vystupujícím za jejich čas, sdílení praxe a energii vloženou do společného zlepšování přípravy budoucích učitelů! 🙏

 

Zaujaly vás příspěvky na dubnovém celokomunitním setkání na téma Budoucnost SZZ v přípravě učitelů: Výzvy, zkušenosti a nové přístupy?

Připojte se na květnové Ozvěny a v užším kruhu s kolegy a kolegyněmi a Janou Kalovou diskutujte o svých zkušenostech, otázkách či nápadech.

 

Ozvěny celokomunitního setkání

Online setkání s Janou Kalovou

12. 5. 2025, 17-18 hod