Týden učitelství na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity z pohledu oborové didaktičky
Mgr. Martina Trombikova, Ph.D.
Pokud vás zajímá osobní pohled na tuto inspirativní vzdělávací akci očima vyučující oborové didaktiky, jste srdečně zváni ke čtení následujících řádků. Najdete v nich zkušenosti z jednotlivých dnů, nové podněty pro vlastní praxi i pár konkrétních tipů z vybraných workshopů.
Ready? Tak pojďme do toho!
Chci (se) učit

Pod tímto heslem se od 22. dubna do 25. dubna 2025 konal na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně další ročník Týdne učitelství nejen pro studující učitelských programů a pro jejich univerzitní pedagogy a pedagožky a jejich provázející učitele a učitelky, ale i pro širší veřejnost.
Letošní ročník přinesl spoustu inspirace: Nejdříve jsme měli možnost nahlédnout v rámci dne oborových didaktik do oblastí rozvíjení jazykových a komunikačních kompetencí v rámci výuky ČJ na SŠ, dále k novince v RVP v rámci výuky cizích jazyků -> jazykové mediaci, taktéž ke specifikám práce učitele dějepisu a ZSV na střední odborné škole, či mediální výchově v rámci výuky ČJ.
Druhý den se nesl v duchu péče o své učitelské já: od workshopu k tomu, jak pracovat s hlasem, přes otázky, jak lze podpořit sebe i žáka v náročných situacích či jak být v pohodě, až po vhledy do práce s žáky z generace Z.
Mozaiku doplnil workshop k zážitkovému programu k rozvoji demokratických kompetencí u dětí od osmé třídy, či k otázkám práce kariérních poradců a poradkyň na gymnáziu.
Poslední den se pokračovalo v otázkách wellbeingu, pedagogického time managementu, rozvoje týmové práce, či podpoře bezpečného prostředí ve škole. Nechyběly ani workshopy k včasné identifikaci ohroženého dítěte a jeho následné podpory, k aktivitám nejen do třídnických hodin, či využití umělé inteligence k podpoře kreativity a efektivity ve vzdělávacím procesu. Pokud se chcete k jednotlivým workshopům a jejich lektorkám a lektorům dozvědět více, zavítejte na webové stránky Týdne učitelství, kde naleznete veškerý program a anotace k jednotlivým výstupům.
Z deníčku oborové didaktičky: Týden učitelství, den první
Přicházím o pár minut později, protože jsem seděla dole v univerzitní kavárně a četla diplomky, které mají brzy deadline odevzdání. Můj první workshop začíná úsměvem lektora Tomáše Kaválka, učitele na Gymnáziu Židlochovice. Cílem workshopu s názvem Mediální výchova v hodinách českého jazyka a komunikace je seznámit se s možnostmi výuky mediální výchovy v hodinách češtiny. Sama se věnuji výuce cizích jazyků a přihlásila jsem se se zájmem, protože se domnívám, že lze využít potenciálu principů výuky mateřského jazyka i ve výuce jazyka cizího. A právě i podněty z obou představených výukových jednotek mi ukázaly společné mezipředmětové průsečíky. V první části jsme se věnovali rozvoji kritického myšlení a práci se zdroji.
V druhé části pak reflexi užívání sociálních sítí a komunikaci skrze toto médium. Překvapilo mě, co vše se v rámci hodin ČJ dá se třídami dělat, protože jsem ze svého vlastního vzdělání na gymnáziu před již více než 20 lety znala výuku zaměřenou výhradně na český jazyk a literaturu. Pro mou současnou praxi z pohledu výuky němčiny si z tohoto workshopu beru inspiraci především ze sady pěti otázek pro kritickou práci se zdroji.
Pokud se chcete dozvědět více, stáhněte si tento materiál.
Na webu jsns.cz lze dohledat i sadu otázek pro mladší žáky.
Pro mou vlastní praxi to znamená rozmyslet cíle v rámci kontextu svých vlastních hodin a doladit jazykovou mutaci a jedu! Sada pěti otázek je z mého pohledu plně využitelná i do hodin němčiny, a to právě při práci na tématu média a k jeho reflexi. Super!
Stejně tak by se dala zařadit i reflexe vlastního chování na sociálních sítích, které jsme se věnovali v druhé části workshopu. Hodně mě překvapilo, jak může lekce k otázkám kyberšikany vypadat. Přemýšlím, jestli existuje obdobný zdroj i v němčině (nevíte někdo, než se podívám?), protože bych si takovou hodinu dovedla velice dobře představit, byť to samotné téma není ani trošku snadné ke zpracování.
Pokud Vás zajímá více, tento link Vás zavede ke zdroji DigiStories a audiovizuální lekci NELA určené pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let.
Sama jsem se při pročítání online konverzace mladých lidí, co se vzájemně hejtují, necítila ani trošku dobře. Je určitě moc důležité se tímto tématem zabývat.
Za metodické vhledy a možnost si lekce vyzkoušet i sama na sobě moc děkuji! I za pozitivní energii, kterou Tomáš Kaválek vložil nejen do samotného workshopu, ale i do své práce s žáky a žákyněmi na Gymnáziu Židlochovice, kde pod jeho vedením vychází žákovský časopis DALEKOHLEDím (viz foto výše). Je to radost.
Z deníčku oborové didaktičky: Týden učitelství, den druhý

Uvědomila jsem si, že mi při stresu pomáhá nejen mačkání antistresových míčků a foukání do peříčka, ale i kontakt s vodou a imaginace. Ode dneška se budu snažit vybavovat “svoje” imaginární místo, kam se mohu odebrat, když mi nebude dobře a budu se potřebovat zklidnit.
Z workshopu jsem si kromě samotných technik odnesla i otevřené sdílení ve skupině a naprosté přijetí ze strany lektorky. Terapie sama! Odpoledne jsem pak vyrazila na nákupy a pořídila s pár seberegulačních “kámošů” nejen pro sebe, ale i pro svoje vlastní děti a naše studující! Třeba u státnic by se mohli hodit.
Přemýšlela jsem, kam se náš svět ubírá, jaký vliv mají sociální sítě a algoritmy na naše životy a kladla si otázku, co to znamená pro práci s dětmi a mladými lidmi ve školách. Odnesla jsem si pro sebe velký vykřičník a rozšířený pohled na svět generace Z. Neznala jsem toho spoustu! Legrační a pozornost lákající obrázky typu brain rot jako třeba Chimpanzee banani (kdo nezná a nebojí se nahlédnout, tak ZDE), či Ballerina Cappuccina nebo dále např. označení pro příslušnost ke skupinám definovaným estetickým vzhledem, tedy Aestetic tribes a pár příkladů jako třeba gym bro, femboy či VSCO girl.
Dozvěděla jsem se něco o “mikromomentové pedagogice”, která staví na práci s kratšími úseky pozornosti (5-10 minut). Ptám se sama sebe, do jaké míry jít novým tendencím v přístupu k dětem a mladým lidem naproti? Máme jít naproti tomu, že nové generace neudrží pozornost na více než pár sekund? Nebo je na místě se naopak snažit o to je k prodlužování pozornosti vést, byť to asi i zabolí? Jak chápat zájem o to sledovat na první pohled zcela nesmyslné výtvory, co lítají světem TikToku i jiných sociálních sítí, místo toho, aby se děti a mladí lidé třeba začetli do knížky, či více pozorovali svět a život kolem sebe? Tyto a další otázky si po tomto setkání beru s sebou domů. Bylo zajímavé pozorovat, jak jsme všichni v místnosti reagovali na jednotlivé sdílené poznatky, jak se i zde v místnosti mísily světy různých generací a jejich chápání světa. Myslím, že toto téma vzbudilo velkou rezonanci a prostor pro reflexi se jen prohloubil. Jsem za to ráda.
Celkově jsem díky Týdnu učitelství načerpala novou energii a nápady do vlastní praxe a dopřála si “luxus” dalšího sebevzdělání, které je taktéž součástí mého zaměstnání vysokoškolské vyučující. Také jsem se měla možnost setkat se se svými studujícími a prožít s nimi proces vzdělávání i z jiné perspektivy a taktéž se svými kolegyněmi a kolegy. I za to děkuji. Bylo to skvělé a už těším se na další ročník!
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D.
Působí na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity na Ústavu germanistiky, nordistiky a nederlandistiky, kde má na starosti vedení pedagogických praxí a jejich reflexí a zabývá se i literární didaktikou v rámci předmětu Didaktická dílna – literatura.
Brno
